សិស្សវិទ្យាល័យស៊ីសុវត្ថិ ៥០០០នាក់ ជួបជាមួយមន្រ្តីតុលាការខ្មែរក្រហម

នៅវិទ្យាល័យព្រះស៊ីសុវត្ថិដែល​ស្ថិតនៅតាម​បណ្តោយមហាវិថីព្រះន​រោត្តម តាមទម្លាប់ សិស្ស​មក​ជួប​ជុំ​គ្នា​​នៅ​ទីលានគោរព​ទង់ជាតិ​មុខទីចាត់ការ​សាលា​ នៅវេលា​ម៉ោង៧ព្រឹកដើម្បី​គោរព​ទង់​ជាតិ មុនពេលចូលថ្នាក់រៀន។ ប៉ុន្តែព្រឹកនេះ (ថ្ងៃទី២១ ខែមីនា) សិស្សប្រមាណជិត ៥.០០០នាក់ ចាប់ពី ថ្នាក់ទី៧ដល់ទី១២ ពុំបានចូលថ្នាក់រៀន​បន្ទាប់ពីគោរពទង់ជាតិទេ។​ ពួកគេនៅបន្តឈរនិងអង្គុយនៅ ទីលានគោរពទង់ជាតិ ដើម្បីស្តាប់បទ​ឧទ្ទេសនាម​របស់មន្ត្រីមកពី​អង្គជំនុំជម្រះវិសាមញ្ញក្នុងតុលាការ​កម្ពុជា (អ.វ.ត.ក ឬប្រជាជនស្គាល់ជាទូទៅថាជា សាលាក្តីខ្មែរក្រហម)។

លោក រាជ សម្បត្តិ និងលោក ឡាស ​អូលសិន  មន្រ្តីផ្នែកកិច្ចការសាធារណៈនៃសាលាក្តីខ្មែរក្រហម ផ្តល់បទឧទ្ទេសនាមដល់សិស្សវិទ្យាល័យស៊ីសុវត្ថិនៅព្រឹកនេះ អំពីប្រវត្តិសាស្ត្រនៃរបបខ្មែរក្រហម អំពីសាលាក្តីខ្មែរក្រហម និងអំពីសារសំខាន់នៃការចូលរួមរបស់អង្គការសហប្រជាជាតិក្នុងដំណើរការនេះ។


សកម្មភាពនេះជាផ្នែកមួយនៃកម្មវិធីផ្សព្វផ្សាយរបស់ អ.វ.ត.ក ដែលមានបំណងផ្តល់ការអប់រំដល់យុវជនជំនាន់ក្រោយអំពីប្រវត្តិសាស្រ្តនៃរបបខ្មែរក្រហមនិងអំពីតុលាការខ្មែរក្រហម ដើម្បីទប់ស្កាត់ ការវិលត្រឡប់មកវិញនៃរបបឃោរឃៅ។

គួររំឭកថា អតីតមេដឹកនាំខ្មែរក្រហមពីរនាក់ក្នុងចំណោមមេខ្មែរក្រហមទាំងបួននាក់ដែលជាប់ចោទ ក្នុងសំណុំរឿងក្តី ០០២ គឺ អៀង សារី និងភរិយារបស់គាត់ អៀង ធិរិទ្ធ ធ្លាប់បានសិក្សានៅវិទ្យាល័យ ស៊ីសុវត្ថិ មុនពេលដែលអ្នកទាំងពីរទៅរៀននៅប្រទេសបារាំង។ មិនតែប៉ុណ្ណោះ​​ ក្រោយពេលវិលត្រឡប់ មកពីសិក្សានៅប្រទេសបារាំងវិញ អ្នកទាំងពីរបានបង្រៀននៅសាលានេះ គឺ អៀង សារី បានបង្រៀន មុខវិជ្ជាប្រវត្តិសាស្រ្ត ហើយ អៀង ធិរិទ្ធ បានបង្រៀនមុខវិជ្ជាភាសាអង់គ្លេស។

វិទ្យាល័យព្រះស៊ីសុវត្ថិបានក្លាយជាផ្នែកមួយសម្រាប់ការចងចាំអំពីមេដឹកនាំខ្មែរក្រហម ដែលបានដឹកនាំ ប្រទេសកម្ពុជាទៅរកវិនាសកម្ម។

ទិដ្ឋភាពផ្តល់បទឧទ្ទេសនាមនៅព្រឹកនេះមានសភាពរស់រវើក សិស្សានុសិស្សទាំង៥០០០នាក់បានធ្វើឲ្យ វេទិកាសំណួរនិងចម្លើយមានសភាពអឹងកងដោយស្នូរទះដៃនិងសំឡេងហ៊ោកញ្ជ្រៀវកោតសរសើរ។ សិស្សបានសួរសំណួរជាច្រើនទៅលើគ្រប់ទិដ្ឋភាពនៃតុលាការ ទៅតាមចំណាប់អារម្មណ៍របស់ខ្លួន។ យុវសិស្សថ្នាក់ទី១២ម្នាក់សួរថា “តើការផ្តន្ទាទោស ឌុច ដាក់គុករយៈពេល៣៥ឆ្នាំជាការផ្តល់យុត្តិធម៌ ជូនប្រជាជនកម្ពុជាដែរឬទេបើ ឌុច បានសម្លាប់មនុស្សអស់រាប់ពាន់នាក់?”

យុវសិស្ស វឌ្ឍនា រៀននៅថ្នាក់ទី១២ បានសួរថា “តើតុលាការខ្មែរក្រហមអាចធ្វើឲ្យប្រជាជនកម្ពុជា ដែលជាជនរងគ្រោះបានធូរស្រាលដល់កម្រិតណា? តើការកាត់ទោសនេះអាចប៉ះពាល់ដល់គោល នយោបាយផ្សះផ្សាជាតិរបស់រដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាដែរឬទេ?”

សិស្សមួយចំនួនទៀតដែលចាប់អារម្មណ៍លើផ្នែកច្បាប់ បានសួរថា “តើនីតិវិធីដែលប្រើប្រាស់នៅ អ.វ.ត.ក ជានីតិវិធីរបស់កម្ពុជាឬជានីតិវិធីអន្តរជាតិ? តើតុលាការខ្មែរក្រហមខុសប្លែកពីតុលាការ ផ្សេងៗទៀតដែរឬទេ ឧទាហរណ៍ តុលាការអន្តរជាតិដែលកាត់ក្តីរឿងប្រាសាទព្រះវិហារ? តើការ ចូលរួមរបស់អង្គការសហប្រជាជាតិនៅតុលាការខ្មែរក្រហមមានសភាពយ៉ាងដូចម្តេច?

“តើរាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាមានវិធានការដូចម្តេចក្នុងការទប់ស្កាត់កុំឲ្យក្មេងជំនាន់ក្រោយធ្វើតាមមេដឹកនាំខ្មែរក្រហម? ចាប់តាំងពីរបបខ្មែរក្រហមដួលរលំមកដល់ពេលនេះមានរយៈពេលជាង៣០ឆ្នាំហើយ តើនេះជាលើកទីមួយមែនទេដែលរាជរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជាស្នើសុំអង្គការសហប្រជាជាតិមកជួយក្នុងការកាត់ក្តីមេដឹកនាំខ្មែរក្រហម?”




មិនចាញ់សិស្សថ្នាក់ធំៗប៉ុន្មានទេ សិស្សថ្នាក់ទី៩ម្នាក់សួរថា “តើការកាត់ក្តីមេដឹកនាំខ្មែរក្រហមនឹង បញ្ចប់នៅពេលណា? តើត្រូវការរយៈពេលប៉ុន្មានសម្រាប់តុលាការនេះ?”

ការឆ្លើយសំណួរយករង្វាន់អាវយឺត និងការចែកកូនសៀវភៅ “សេចក្តីណែនាំអំពីអង្គជំនុំជម្រះ វិសាមញ្ញក្នុងតុលាការកម្ពុជា”បានបង្កើតបរិយាកាសដល់សិស្ស។

ប្អូនស្រី សេង​ តារាគន្ធា អាយុ១៧ឆ្នាំ​ រៀនថ្នាក់ទី១២ M2 បានឲ្យដឹងបន្ទាប់ពីកម្មវិធីបានបញ្ចប់ថា “ការដែលមន្ត្រីនៅតុលាការខ្មែរក្រហមមកនិយាយនៅពេលនេះពិតជាសំខាន់ណាស់ ជាពិសេសចំពោះ សិស្សថ្នាក់ទី ១២ ដូចជាពួកខ្ញុំ ព្រោះជាឆ្នាំប្រឡង។ ពួកខ្ញុំកើតក្រោយរបបខ្មែរក្រហម និងមិនសូវ មានការយល់ដឹងប៉ុន្មានទេទាក់ទិននឹងប្រធានបទនេះ។  វាជាការសំខាន់ណាស់ដែលយុវជនជំនាន់ ក្រោយដូចជាខ្ញុំត្រូវតែយល់ដឹងអំពីប្រវត្តិសាស្រ្តនៃរបបនេះ ដើម្បីកុំឲ្យយកតម្រាប់តាមមេដឹកនាំ ខ្មែរក្រហមទាំងនោះដែលកាប់សម្លាប់ប្រជាជន។” ​ប្អូនស្រី គន្ធា ដែលមានបំណងក្លាយជាមេធាវីនា ពេលអនាគត បានបន្ថែមថាប្អូនចង់មកមើលការកាត់ក្តីដោយផ្ទាល់។ “ខ្ញុំមានបំណងទៅមើលកន្លែង កាត់ក្តី និងចង់មើលការកាត់ក្តីដោយផ្ទាល់ភ្នែក ដើម្បីយល់ច្បាស់អំពីវិធីកាត់ក្តីនៅក្នុងតុលាការ ខ្មែរក្រហម។”

ដូចជាមិត្តរួមថ្នាក់របស់ប្អូនដែរ ប្អូនស្រី ហេង​ ស៊ូឌី បានបញ្ចេញយោបល់ថា “ការដែលគាត់ចុះមក និយាយប្រាប់ដោយផ្ទាល់បែបនេះគឺសំខាន់ណាស់ ព្រោះតាមស្ថានភាពពិត យុវវ័យសម័យឥឡូវមិនសូវ ចូលចិត្តអានឯកសារទេ។ ខ្ញុំធ្លាប់មើលការកាត់ក្តីតាមទូរទស្សន៍ខ្លះៗដែរ ប៉ុន្តែពុំសូវជាយល់ប៉ុន្មានទេ ពេលគាត់ចុះមកផ្ទាល់ដូច្នេះធ្វើឲ្យខ្ញុំយល់បានប្រហែល៨០ភាគរយ។ បន្ទាប់ពីបានស្តាប់គាត់នៅ ពេលនេះ ធ្វើឲ្យខ្ញុំចង់ទៅមើលការកាត់ទោសដោយផ្ទាល់ដែរ។ ម្យ៉ាងទៀត ឯកសារដែលគាត់យកមក ចែកជូននៅពេលនេះមានប្រយោជន៍ឲ្យខ្ញុំដឹងពីព័ត៌មានពិស្តារមួយចំនួនទៀតសម្រាប់យកទៅប្រឡង ឆមាសនិងប្រឡងថ្នាក់ជាតិ ដែលខ្ញុំដឹងថានឹងមានសំណួរអំពីប្រវត្តិសាស្ត្រនៃរបបខ្មែរក្រហម។”

ដោយឡែក ប្អូនប្រុស ញ៉ែម រិទ្ធី អាយុ១៧ឆ្នាំ រៀននៅថ្នាក់ទី១១ បានបញ្ចេញឲ្យដឹងថា បន្ទាប់ពី បទឧទ្ទេសនាមនេះ ប្អូនអាចយល់បានថា ធ្វើជាអ្នកដឹកនាំគួរធ្វើអ្វីនិងមិនគួរធ្វើអ្វី។ “ខ្ញុំធ្លាប់អានឯកសារ​ខ្លះៗ និងបានមើលទូរទស្សន៍ខ្លះៗដែរ ប៉ុន្តែពុំសូវជាយល់ប៉ុន្មានទេ។ អ្វីដែលខ្ញុំបានស្តាប់ព្រឹកមិញនេះ គឺជាព័ត៌មានបន្ថែមឲ្យពួកខ្ញុំយល់បានច្បាស់ជាងមុន។  ប្រសិនបើពុំមានគាត់ចុះមកនិយាយប្រាប់ដោយ ផ្ទាល់បែបនេះទេ ពួកខ្ញុំពុំមានព័ត៌មានបន្ថែមទេ។ ខ្ញុំយល់ថា ក្មេងជំនាន់ក្រោយដូចពួកខ្ញុំត្រូវតែដឹងអំពី រឿងនេះ ព្រោះរឿងនេះបានកើតឡើងលើឪពុកម្តាយរបស់ពួកខ្ញុំ ហើយពួកខ្ញុំគួរតែដឹងថាតើពេលដែល មេដឹកនាំប្រព្រឹត្តខុស ពួកគេនឹងត្រូវកាត់ទោសរបៀបណា។”

លោក រាជ សម្បត្តិ ប្រធានផ្នែកកិច្ចការសាធារណៈនៃ អ.វ.ត.ក បានសម្តែងក្តីពេញចិត្តនឹងរីករាយ ចំពោះសកម្មភាពព្រឹកនេះ។ លោកមានប្រសាសន៍ថា រាល់ពេលដែលខ្ញុំបានជួបកូនសិស្សក្នុងកម្មវីធី បែបនេះ ខ្ញុំសប្បាយចិត្តណាស់។​ សិស្សទាំងនេះកើតក្រោយរបបខ្មែរក្រហម ដូច្នេះការអប់រំពួកគេឲ្យ យល់អំពីរបបខ្មែរក្រហមនិងអំពីតុលាការខ្មែរក្រហម គឺមានសារសំខាន់ ដើម្បីកុំឲ្យពួកគេប្រព្រឹត្តដូចជា មេដឹកនាំខ្មែរក្រហម។ យុវសិស្សទាំងនេះប្រៀបបានដូចជាក្រដាសសស្អាត បើយើងអប់រំពួកគេបានល្អ ពួកគេនឹងក្លាយជាមនុស្សល្អទៅថ្ងៃក្រោយ។​ ប៉ុន្តែបើយើងអប់រំពួកគេមិនបានល្អ ពួកគេនឹងដើរផ្លូវខុស។ ដោយឡែកសម្រាប់វិទ្យាល័យព្រះស៊ីសុវត្ថិ ខ្ញុំធ្លាប់រៀននៅទីនេះក្នុង អំឡុងទសវត្សរ៍ឆ្នាំ១៩៨០ និងមាន អនុស្សាវរីយ៍ជាច្រើននៅទីនេះ។ ខ្ញុំសប្បាយចិត្តដែលបានវិលត្រឡប់មកទីនេះម្តងទៀតនិងផ្តល់មេរៀន អំពីតុលាការខ្មែរក្រហមដល់សិស្សជំនាន់ក្រោយ។ ខ្ញុំសង្ឃឹមថា សិស្សទាំងនេះនឹងក្លាយជាមនុស្សល្អនៅថ្ងៃអនាគត”៕

Most read